Strefa Wiedzy

Czy materiały white paper wciąż liczą się w marketingu treści?

Z nadejściem Twittera i Instagrama świat content marketingu znalazł się w centrum ferworu transformacji. Miejsce dogłębnych analiz i artykułów zajęły skondensowane, dostarczane w pośpiechu i równie szybko pochłaniane przez czytelników krótkie informacje w formie tweetów, zdjęć i materiałów wideo. Czy w erze sieci społecznościowych jest jeszcze miejsce dla tradycyjnych broszur white paper, raportów i innych profesjonalnych publikacji?
LeadFactory, 27.07.2016, godz. 16:02
Jeszcze dekadę temu przeciętny człowiek był w stanie skupić uwagę na jednym komunikacie przez 12 sekund. Dzisiaj jest to zaledwie 8 sekund, a marketerzy mają coraz mniej czasu na dotarcie do odbiorcy. „To nie przypadek, że najszybciej rozwijającymi się kanałami w mediach społecznościowych są te, które dostarczają odbiorcom krótkich i łatwych w odbiorze treści” – twierdzi Jeff Korhan, ekspert w dziedzinie nowych mediów i marketingu.

W zalewie informacji szerokim strumieniem docierających do odbiorców przez serwisy społecznościowe i portale internetowe naturalne wydaje się postawienie śmiałej tezy, że długie i szczegółowe materiały white paper nie mają racji bytu. Ile osób zechce przeczytać liczący kilka tysięcy słów dokument, kiedy te same odpowiedzi można uzyskać, zerkając do tweeta, slajdu lub infografiki? Wbrew pozorom, wiele osób nadal to robi, a pogłoski o śmierci tradycyjnych broszur informacyjnych wydają się mocno przesadzone.

Broszury nadal w grze. Co więcej, rosną w siłę!

Z opublikowanego przez Eccolo Media badania „B2B Technology Content Survey Report” wynika, że jako źródło informacji o produkcie 52% ankietowanych wybierało broszury white paper na sześć miesięcy przed zakupem, znacznie częściej niż inne źródła informacji, takie jak webinary (34%), artykuły na blogach (30%), infografiki (25%) albo wydawnictwa elektroniczne (24%). Co te wyniki mówią nam w kontekście budowania strategii content marketingowej?

Zamiast stać się nieistotne, dokumenty white paper wciąż wiele znaczą w działaniach content marketingowych, a dobre treści są ważne jak nigdy dotąd.

Profesjonalnie przygotowane materiały white paper odgrywają ważną rolę w procesie zakupowym na sześć miesięcy przed podjęciem decyzji. Kupowanie nie jest celem samym w sobie, a kupujący chcą podejmować właściwe decyzje. Banał? Nie o to chodzi. Decydenci na wczesnym etapie procesu zakupowego szukają wiarygodnych informacji i punktów odniesienia na temat dostępnych rozwiązań, produktów, czy usług. Dokumenty white paper, raporty i broszury informacyjne pomagają budować autorytet dostawcy. W tym ujęciu dostawca staje się częścią procesu decyzyjnego, podmiotem, który rozumie kontekst biznesowy danego rozwiązania, a zatem jest w stanie rozwiać obawy i odpowiedzieć na wszystkie pytania decydenta.

Starannie przygotowane publikacje white paper mają pomóc w budowaniu autorytetu dostawcy w danej dziedzinie, technologii lub grupie produktowej. Dokumenty te mają stanowić kompetentne, rzeczowe źródło informacji, które pozwolą decydentom ocenić, jak proponowane rozwiązanie pomoże w rozwiązaniu konkretnych problemów oraz jakie wymierne korzyści może przynieść dla firmy.

Sporym nadużyciem byłoby nazwanie broszur white papers przestarzałymi. Nie ulega wątpliwości, że forma ta nadal odgrywa kluczową rolę w marketingu treści dla dostawców rozwiązań oraz stanowi istotne źródło informacji w procesie podejmowania decyzji przez menedżerów. Decydenci doskonale wiedzą, że wiarygodne i pomocne materiały informacyjne są nie tylko godne odnalezienia, ale warto się nimi dzielić ze współpracownikami i znajomymi w ramach sieci powiązań zawodowych.
Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.